Forschung
In meinem Studium habe ich mich auf Ökologie, mit dem Schwerpunkt Verhaltensökologie konzentriert. In der Forschung habe ich mich mit menschlichem Verhalten und dem damit zusammenhängenden Wechselspiel zwischen Natur und Kultur beschäftigt. In diesem Sinne wäre ich ein Humanethologe und Kulturethologe. Neben der klassischen Verhaltensbeobachtung habe ich mich mit digitaler Videoanalyse und qualitativer Forschung beschäftigt und die Methode der "Thinking-Aloud Observation" entwickelt.
Im Rahmen der Otto Koenig Gesellschaft und der Matreier Gespräche bemühe ich mich um interdisziplinäre Zugänge zu Themen an der Schnittstelle Natur-Kultur.
Academic Career:
1998, Certificate in Waste Management, Vienna University of Economics and Business Administration
1997 - 1998 Teacher Training course at the University of Manchester.
2000, Masters Degree in Ecology at the University of Vienna
2000, Extension Degree in Commodity Science at the Vienna University of Economics and Business Administration
since 2002, Member of the IWO (Institute of Knowledge Organisation), Vienna
2003, Extension Degree in Earth Sciences at the University of Vienna
2004, PhD for Nature Sciences at the University of Vienna and the Vienna Technical University
2004, Linda Mealy Young Investigator Award at the Conference of the International Society of Human Ethology in Gent, Belgium
since 2010, Chairman of the "Otto Koenig Gesellschaft" for ecology and cultural ethology
since 2015, Co-Organizer of the annual meeting "Matreier Gespräche" for cultural ethology.
Publications
RUSO (nèe TISCHLER), B. & ATZWANGER, K. 2000. Water - Source of Interaction? Proceedings of the 15th Confernce of International Society for Human Ethology in Salamanca, Spain.
RUSO (nèe TISCHLER), B. & ATZWANGER, K. 2000. Der Einfluß von Wasser als Element der Innenraumgestaltung auf das Wohlbefinden von Menschen in Einkaufszentren. Endbericht an die Shopping Center Vösendorf Verwaltungsgesellschaft.
RUSO (nèe TISCHLER), B., ATZWANGER, K. 2001: Hydrophilia - Effects on exploration and Interaction. Proceedings of the Human Behaviour and Evolution Society meeting. June 13-17th University College London.
RUSO, (nèe TISCHLER) B., ATZWANGER, K. 2001: Water-Induced Well-Being in Shopping Malls. In: Schultz, M., Atzwanger, K., Bräuer, G., Christiansen, K., Forster, J., Greil, H., Henke, W., Jaeger, U., Niemitz, C., Scheffler, C., Schievenhövel, W., Schröder, I., Wiechmann, I. (Eds.): Homo - Unsere Herkunft und Zukunft. Göttingen: Cuvillier Verlag, 182-186
RUSO, B., RENNINGER, L., ATZWANGER, K. 2003. Landscape Perception as Evolutionary Foundation of Aesthetics. In: Voland, E., Grammer, K.: Evolutionary Aesthetics, Springer Verlag, Berlin, 279-294.
STILES, R., LICHTENECKER, A., RISTO, P., RUSO, B. 2002: Changing approaches to landscape change: Planning, participation, and persuasion. In: Conference Proceedings, Landscape planning in the era of globalisation. Seng publications, Ljubljana.
RUSO, B. 2003. Von der Savanne ins Paradies. Evolutionspsychologische Grundlagen der Landschaftswahrnehmung. In: Liedtke, M. (ed.) Naturezeption, Austria Medien Service, Graz, 11-20.
RUSO, B. & ATZWANGER, K. 2003. Measuring immediate behavioural responses to the environment. In: The Michigan Psychologist, Vol. 4. p. 12
BUBER R., GADNER J., RUSO B. 2003: Consumer Behaviour in recreation areas of shopping malls: a mixed model research design. In: BUBER R., GADNER J, RICHARDS L. (eds.) Applying Qualitative Methods to Marketing Management Research. Palgrave MacMillan, Houndmills, UK.
ATZWANGER, K., RUSO, B. 2004. Aspects of Humans Aggressive Driving Behaviour as Indicators for the Irrationality of Thinking. In: Schreckenberg, M., Selten, R. (Eds.) Human Behaviour and Traffic Networks.
RUSO B. 2004. Luxurierungsprozesse des Verpackungs- und Produktdesigns. In: Liedtke, M. (Hrsg.) Luxurierung. Vehling Verlag, Graz, 211-228.
ATZWANGER, K., BUBER, R., GADNER, J., GRUBER, S., RUSO, B. 2004. More than the sum of ist parts: environmental stimuli and human behaviour. Proceedings of HBES Conference, Berlin 2004.
RUSO, B., ATZWANGER, K., BUBER, R., GADNER, J., GRUBER, S. 2004. Age and gender differences in the behavioural response to discrete environmental stimuli. Proceedings of ISHE Conference, Gent 2004
BUBER, R., RUSO, B. GADNER, J., ATZWANGER, K., GRUBER, S. 2004. Measuring Consumer Behaviour in Recreational and Sales Areas of Shopping Malls. Schriftenreihe Handel und Marketing (ed. Schnedlitz, P.) Vol. 52. Department of Retailing and Marketing. Vienna University of Economics and Business Administration.
RUSO, B., ATZWANGER, K. 2005: Motive für hierarchisches Sozialverhalten - Vereinsmeierei als evolutionspsychologisches Relikt. In: Heller, H. (Hrsg.) Hierarchien. Vehling Verlag, Graz
GRUBER, S., BUBER, R., RUSO, B., GADNER, J. 2005: The Commodity Vending Machine. Forum Ware International. Vol. 2.
RUSO, B. 2006: Wahrnehmung von Jahreszeiten - Biologische Mechanismen und ihre evolutionäre Bedeutung. In: HELLER (Hrsg.) Gemessene Zeit - Gefühlte Zeit. Lit Verlag, Wien.
RUSO, B., MAYER, M. 2006: Evolutionäres Webdesign - Wie findet sich der Jäger und Sammler des Pleistozäns im World-Wide-Web zurecht?" In: HELLER (Hrsg.) Raum - Heimat - fremde und vertraute Welt. Lit Verlag, Wien.
BUBER, R., RUSO, B., GADNER, J. 2006: Evolutionäres Design von Verkaufsflächen - Wasser, Pflanzen, Tiere und Sichtschutz als verhaltenssteuernde Gestaltungselemente. In: SCHNEDLITZ, P., BUBER, B., REUTTERER, T., SCHUH, A., TELLER, C. (Hrsg.) Innovationen un Marketing und Handel. 361-378. Linde international, Wien.
RUSO, B., MUELLER F., ATZWANGER K. 2007: Determinierte soziale Plastizität - Verhaltensbiologische Aspekte der Gender-Diskussion am Beispiel von Jugendlichen. In: KREBS, U., FORSTER, J.(Hrsg.): "Sie und Er": interdisziplinär - Geschlechterdebatte und Interdisziplinarität, Lit Verlag, Wien.
BUBER, R., GADNER, J., RUSO, B. 2007: Mixed-Model-Design - Die Nutzung von Ruhezonen in Einkaufszentren. In: BUBER, R., HOLZMUELLER, H. (Hrsg.): Qualitative Marktforschung, Gabler Verlag.
RUSO, B. 2007: Qualitative Beobachtung. In: BUBER, R., HOLZMUELLER, H. (Hrsg.): Qualitative Marktforschung, Gabler Verlag.
RUSO, B. 2007: Genetische Homogenität und Fremdenscheu - Warum machen wir einander zu Fremden? In: HELLER, H.(Hrsg.): Fremdheit im Prozess der Globalisierung, Lit Verlag, Wien.
GRUBER, S., BUBER, R., RUSO, B., GADNER, J. 2008: Warensystematik der Verkaufsautomaten. In: Forum Ware
RUSO, B. 2008: Kulturethologische Verlaufsformen - Validität und Überlegungen zu ultimaten und proximaten Kausalitäten. In: HELLER, H.(Hrsg.): Kulturethologie zwischen Analyse und Prognose, Lit Verlag, Wien.
RUSO, B. 2009: Der Mensch als genetisch veranlagter Wiederholungstäter. In: HELLER, H.(Hrsg.): Wiederholungen. Von Wellengängen und Reprisen in der Kulturentwicklung, Lit Verlag, Wien.
RUSO, B. 2010: Evolution der Kooperation – Multilevel Selektion am Beispiel Biene und Mensch. In: HELLER, H.(Hrsg.): Entstehen und Endlichkeit, Lit Verlag, Wien.
RUSO, B. 2010: Leben und Tod sozialer Tiergruppen am Beispiel Biene und Mensch. In: HELLER, H.(Hrsg.): Entstehen und Endlichkeit, Lit Verlag, Wien.
RUSO, B. 2011: Ich und Gott – Über den Selektionsvorteil psychokultureller Konstrukte In: BENDER, O., KANITSCHEIDER, S., TREML, A. (Hrsg.): Religionen, BoD Verlag, Norderstedt
RUSO, B. 2012: Landschaftspräferenzen sind evolutionäre Anpassungen - Ein pragmatisches Modell der Landschaftswahrnehmung. In: Biodiversität und Landschaft. Schriftenreihe des Landesamtes für Umwelt, Naturschutz und Geologie 2010, Heft 2. Landeslehrstätte für Naturschutz und nachhaltige Entwicklung Mecklenburg Vorpommern.
RUSO, B. 2012: Überirdische Schönheit: Visuelles Enhancement durch Kleidung und Kamera. In: Bender, O., Kanitscheider, S., Treml, A. K. (Hg.), Enhancement oder die Verbesserung des Menschen: Die zweite Evolution?. BoD. Norderstedt
RUSO, B. 2013: Freundschaft, Sex und Krieg - Wie genetische Distanz unser Verhalten beeinflusst. In: Bender, O., Kanitscheider, S., Treml, A. K. (Hg.),Gleichheit und Ungleichtheit; Symmetrie und Asymmetrie. BoD. Norderstedt
RUSO, B. 2014: Schuldgefühl: Der dunkle Motor der Kooperation. In: Bender, O., Kanitscheider, S., Treml, A. K. (Hg.), Schuld - Schulden - Schuldigkeit: Erlösung oder Bankrott. BoD. Norderstedt
RUSO, B. 2016: Evolutionäre Epidemiologie: Die Entwicklung von Ausbreitungsmustern von Erregern in Abhängigkeit von sich ändernden Umweltbedingungen. In: Bender, O., Kanitscheider, S., Ruso, B. (Hg.), Kolonisierung: Wie Ideen und Organismen neue Räume erschliessen. BoD. Norderstedt
RUSO, B. 2017: Distanz oder Tuchfühlung: Über die physiologische und soziokulturelle Abgrenzung des Individuums. In: Bender, O., Kanitscheider, S., Ruso, B. (Hg.), Grenzen in Natur und Kultur. BoD. Norderstedt
BENDER, O., KANITSCHEDER, S., RUSO, B. (Hg.), 2018: Generationentransfer. BoD. Norderstedt
These are the main topics I have been focusing so far.
Landscape Perception
A large part of the everyday aesthetic experience for humans involves a behavioral and emotional response to landscape. Since the selection of habitat was crucial in our evolutionary history, research on human habitat preference and perception is a vital area for the further understanding of evolved aesthetic tastes. Landscape perception can be seen as feature of evolutionary aesthetics and it seems that human aesthetic values are rooted on both, social and environmental components. Empirical research covers the fields of perception, landscape preference, behavioral and physiological reaction to the perceived environment and individual differences in habitat preference.
Perception of Weather and Seasons
Since not only the evaluation of the physical environment but also the
evaluation of weather was crucial in our evolutionary past it is most
likely that the mechanisms to assess and forcast weather and seasons
have a biological base. Unfortunately, with the exception of some
research on the preference of flowers, there is no empirical data to
support this hypothesis. In this project we try to crossreference data
from weatherstations, sales data from supermarkets and interview data in
order to cast some light on humans ability to forcast weather and on
the influence of weather on human behaviour.
Evolutionary Webdesign
Evolutionary Webdesign
Culture and abstract thinking are the tools which made humans the
masters of adaptation. These unique human traits empowered us to settle
in all terrestrial habitats and to deal with all kinds of climatic
conditions. Evolutionary Psychologists claim that the mechanisms of
human perception are still those of a pleistocenic hunter-gatherer
scanning the savannah for food and shelter. How do users of the world
wide web cope with the virtual reality presented on screen and do they
react to it in the same way they react to real landscapes? Today's
virtual realities put human skills of adaptation to a new test.
Conditioning to Social Success
Conditioning to Social Success
Conditioning to success is a well known phenomenon in the animal kingdom. When two animals fight in order to gain higher status in their group, the winner is more likely to win follow-up confrontations, whereas the looser is more likely to loose in the future. These effect is mediated by physiological and behavioural mechanisms and helps to stabilize social hierarchies. Similar effects have been shown in humans at chess tournaments and tennis championships. Again the individual history of victories and defeats has an influence on future confrontations. In this research project we try to cast light on how humans success in one social group can be transferred to other groups and on how other people recognize winners and losers and make according adaptations to their social networks.
Completed Research Projects:
1998 - 1999, "The Influence of Urban Environment on Reproductive Behaviour", School of Biological Sciences, Manchester.
1999, "The Use of Video and Television in Teaching", University of Manchester, School of Education.
1999 - 2000, "The Influence of Water as a Feature of Interior Design on the Well-being of Humans in Shopping malls", MSc at the University of Vienna.
2001 - 2004, "Ecocity - Social Aspects of Sustainable Housing", Department of Environmental Economics and Management, Vienna University of Economics and Business Administration.
2002, "Mechanisms of Landscape Perception", Department of Landscape Architecture, Vienna Technical University.
2002 - 2004, "Consumer Behaviour in Shopping Malls, a Mixed Methods Approach", Department of Retailing and Marketing, Vienna University of Economics and Business Administration.
Completed Research Projects:
1998 - 1999, "The Influence of Urban Environment on Reproductive Behaviour", School of Biological Sciences, Manchester.
1999, "The Use of Video and Television in Teaching", University of Manchester, School of Education.
1999 - 2000, "The Influence of Water as a Feature of Interior Design on the Well-being of Humans in Shopping malls", MSc at the University of Vienna.
2001 - 2004, "Ecocity - Social Aspects of Sustainable Housing", Department of Environmental Economics and Management, Vienna University of Economics and Business Administration.
2002, "Mechanisms of Landscape Perception", Department of Landscape Architecture, Vienna Technical University.
2002 - 2004, "Consumer Behaviour in Shopping Malls, a Mixed Methods Approach", Department of Retailing and Marketing, Vienna University of Economics and Business Administration.
Vorlesungen:
2003-2014, "Empirical Tools at the Interface "Human / Environment" at the Department of Landscape Architecture, Vienna Technical University
2005-2007, "Consumer Behaviour" at the Institute of Retailing and Marketing, Vienna University of Economics and Business Administration
2006, "International Marketing" at the Institute for International Studies, Ramkhamhaeng University, Bangkok
2006, "Pricing Policies" at the Institute for International Studies, Ramkhamhaeng University, Bangkok
2006, "Social Behaviour in Urban Context" at the PI (Pedagogic Institute), Vienna
2007, "Evolutionary Psychology in Marketing" at the Institute for Marketing, Kosice, Slovakia
2008, "Erkennen, Kommunizieren und Entwickeln: Biologische Schnittstellen im Chemieunterricht" at the PH (University of Pedagogics and Teaching), Oberösterreich
Download Selected Papers:
Measuring immediate behavioural responses to the environment
Age and gender differences in the behavioural response to discrete environmental stimuli
Luxurierungsprozesse des Verpackungs- und Produktdesigns
Motive für hierarchisches Sozialverhalten - Vereinsmeierei als evolutionspsychologisches Relikt
Konsumentenverhalten in Einkaufszentren
Age and gender differences in the behavioural response to discrete environmental stimuli
Luxurierungsprozesse des Verpackungs- und Produktdesigns
Motive für hierarchisches Sozialverhalten - Vereinsmeierei als evolutionspsychologisches Relikt
Konsumentenverhalten in Einkaufszentren